Masterstudierende präsentieren Forschungsprojekt an WAPOR-Tagung

Jahrestagung der World Association for Public Opinion Research (WAPOR):
IPMZ-Masterstudierende präsentieren ihr Forschungsprojekt zur Wirkung von Humor in der politischen Kommunikation.

Im Rahmen eines zweisemestrigen Forschungsseminars im spezialisierten Master wurde unter Leitung von Prof. Dr. Jörg Matthes ein studentisches Forschungsprojekt zur Wirkung von Humor in der politischen Kommunikation durchgeführt. Die Ergebnisse werden nun von den Studierenden Adrian Rauchfleisch und Franziska Kohler zusammen mit Prof. Dr. Jörg Matthes auf der Jahrestagung der World Association for Public Opinion Research (WAPOR) vom 21.-23. September 2011 in Amsterdam vorgestellt.

Das Projekt untersuchte die Frage, ob Late-Night-Shows wie Giacobbo/Müller Einstellungen zu politischen Themen oder Akteuren verändern können. Tatsächlich zeigte sich, dass die in der Show verwendeten satirischen Imitationen durchaus das Bild der verhöhnten Politiker prägen. Dies ist vor allem dann der Fall, wenn die Zuschauerinnen und Zuschauer über hohes politisches Wissen verfügen, um die gezeigten satirischen Anspielungen richtig zu verstehen.

Kontakt am IPMZ:
Prof. Dr. Jörg Matthes
Tel. +41 (0)44 635 20 76
j.matthes@ipmz.uzh.ch

Abstract und ergänzende Informationen:

In recent years, public opinion scholars have begun to expand the study of political communication effects to entertainment formats such as late-night comedy. The present paper follows this stream of research by examining the effects of late-night political humor on competence evaluations of politicians. However, in contrast to most prior research that is based on self-report survey data we use solid experimental manipulations and nuanced measures of political competence. A 2x2 experiment manipulated the satirical imitation of a politician and measured political knowledge as a quasi-experimental factor. Results show, for the first time, that humor can decrease competence ratings of politicians for individuals high in political knowledge. The reason for this effect is that viewers must already have an understanding of current political affairs to “get the joke”. The implications of these findings for past and future research are discussed.

Matthes, J., Rauchfleisch, A. & Kohler, F. (2011). Getting the joke. The negative effects of late-night political humor on performance evaluations of political leaders. Paper to be presented at the WAPOR 64th Annual Conference, September 21-23, 2011, Amsterdam. http://wapor.unl.edu